fredag 8. mai 2015

Deilig, deilig trøffelpizza

Har du ennå ikke smakt trøffelpizza? 
Ingenting å vente på lenger, nå er det bare å sette i gang hjemme på eget kjøkken! 
 Denne er laget på 1-2-3, og smaker helt nydelig. 
Jeg liker å toppe den med Coppaskinke og trøffelolje, men den er knallgod også uten følge. :) 


Begynn med å karamellisere løken:

1 stor løk
olivenolje og smør
en liten klype salt
(evt vann)
1 ts brunt sukker (hvitt kan også brukes)
balsamico om ønskelig


Rens løken og skjær den i tynne skiver. 
Bland smør og olivenolje i en stor stekepanne, og stek løken på medium varme i 15 min, rør innimellom. Ha over en klype salt og stek videre i 10 min. Blir det veldig tørt, tilsetter du litt vann.
Tilsett sukker, og stek videre i 10 minutter til. Jeg liker å tilsette en god dæsj lagret balsamico mot slutten, men dette kan utelates. 
Sett til sides.

Lag den pizzadeigen du alltid bruker, men kjevle bunnen tynn. 
Jeg bruker PizzaPro bakestål, og steker denne på 230 grader i 3-4 minutter. Har du ikke dette, steker du pizzaen som du alltid gjør, men vær obs på steketiden om du har kjevlet bunnen tynnere enn du pleier. 

Til toppingen trenger du

hvitløksolje
bøffelmozzarella (til pizza str langpanne trenger du 2 pk)
pecorino (evt parmesan)
sommertrøffel i skiver 
nykvernet pepper
olivenolje
en klype trøffelsalt

Pensle bunnen med et tynt lag hvitløksolje. Skjær bøffelmozzarellaen i skiver og legg oppå. Riv en håndfull pecorino, og fordel over pizzabunnen. 
Hvor mye trøffel du vil bruke, kommer litt an på deg... Når jeg lager til 2 personer her, går det minst et halvt glass. 
Ta trøffelskivene ut av glasset og skjær dem i tynnere striper. Fordel dem over bunnen. Ta så den karamelliserte løken, og gjør det samme. Avslutt med litt nykvernet pepper, gjerne litt olivenolje og et dryss trøffelsalt.
Nå er pizzaen klar for å gå inn i stekeovnen. 

Servér med trøffelolje, en god spekeskinke og ferskrevet parmesan, eller spis den som den er. Den smaker fortreffelig helt alene også! :) 

(Hvitløksolje, sommertrøffel i skiver, trøffelsalt og trøffelolje har jeg kjøpt hos Oliviers & Co.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar