onsdag 18. mai 2016

Pastasalat med moreller og bacon

Av og til er det verken tid eller ork til å lage noe særlig middagsmat. 
På sånne dager tyr jeg ofte til en pastasalat.
 Den kan varieres i det uendelige, og bruker jeg fylt pasta og litt kjøtt i, så blir den også mettende. 
Nå er morellene begynt å komme i butikkene, og jeg bruker dem stadig vekk i salater. Nydelig!


1 pk pestofylt tortellini
extra virgin olivenolje
1 pk godt bacon i tykke skiver
 2 hjertesalat
6 skiver kyllingskinke (kan utelates)
moreller (mengde etter ønske, jeg brukte nok 4-5 dl)

4 ss chiliolje
4 ss pasjonsfrukteddik


Kok pastaen etter anvisning på pakken. Ha over en god klunk olivenolje og bland forsiktig inn,  sett til side for avkjøling.
Strimle baconet og stek det. Ha det over på et fat med tørkepapir, sånn at fettet får renne av.
Vask hjertesalaten, og riv den i passende biter. Legg salaten i en serveringsbolle, og strimle kyllingskinke og ha over.
Del morellene i to og fjern steinen.
Ha den avkjølte pastaen, baconet og morellene over salaten.

Når du skal blande vinaigretten, må du nesten smake deg fram.
Jeg bruker ca 50/50 med chiliolje/pasjonsfrukteddik, men jeg liker at det er litt sting i smaken. Vil du ha det litt mildere, tilsetter du mest av eddiken.
Har du ikke denne oljen eller eddiken, kan du bruke en ren extra virgin olivenolje og en skvis lime over, eller du kan lage denne bringebærvinaigretten.
Balsamico er også veldig godt til.
Serverer du dette med godt brød på si', har du et måltid til 3 personer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar