onsdag 17. juni 2015

Speltbollefocaccia ala krem.no

Med utgangspunkt i Elin Vatnar Nilsen sin oppskrift på bollefocaccia 
lagde jeg denne varianten med speltmel. 
Den ble helt nydelig!
Deigen ble luftig og var fantastisk å jobbe med. 
Når jeg lager bakst med speltmel liker jeg å ha deigen litt mer klissete enn vanlig hvetebakst. Jeg synes den hever lettere, og gir et luftigere resultat når den er sånn. 
Min bollefocaccia ble toppet med siste rest av fjorårets solbær fra hagen, bringebær, og melis utblandet i saften fra pasjonsfrukt. 
FANTASTISK GODT!


ca 500 g siktet speltmel (520 g ga en super deig her)
1 dl sukker
2 ts kardemomme
1/2 ps tørrgjær
3 dl melk
1 egg
75 g smør

vaniljekrem (jeg brukte ferdig, ca 400 g)
solbær 
bringebær
(Bruk bær etter eget ønske, dette kan varieres i det uendelige)

saften av 2 pasjonsfrukt
melis

Bland alt det tørre i en bakebolle. Varm melken til fingervarmt og tilsett. 
Smelt smøret, og ha oppi bakebollen sammen med egget. Elt godt i minst 5 minutter. 
Deigen skal være myk og smidig, men det gjør ingenting om den er litt klissete. Jeg synes ofte speltbakst blir best når den ennå "henger litt."
Pakk bakebollen inn i en plastpose, og sett til heving i minst 1 time. 
Jeg lot min stå (på baderomsgulvet) i 1t 20 min. 
Ha så deigen over i en langpanne (42x29) og kna den utover. Synes du det er veldig klissete, bruk litt mel eller olje på fingrene. Lag små groper i deigen med fingrene, her skal vaniljekremen nedi etterpå. 
Sett til heving igjen, gjerne over oppvaskekummen som du fyller med varmt vann. La stå en halvtime. 
Trykk så gropene i deigen ned igjen, og fyll dem med vaniljekrem. Ha på solbær og bringebær, og sett til heving enda en halvtime. 
Stekes på 220 grader på nest nederste rille. Min trengte 12 minutter, men følg med. 
Den originale oppskriften sier 7-10 minutter.


Finn fram en skål. Ta ut fruktkjøttet i pasjonsfruktene og ha i en sil. Skvis kjøttet i silen sånn at saften renner ned i skåla. Funker fint å gjøre dette med en litt myk slikkepott.
Tilsett melis og bland det godt sammen til du har en jevn glasur. 
Fordel over kaken. 
Servér gjerne mens den ennå er lun. 
Velbekomme! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar