mandag 7. september 2015

Torskekaker med mais og vårløk

Hjemme hos oss er det et utall varianter av torskemiddager, 
da mor i huset dessverre ikke tåler annet. 
Noe av det jeg savner mest, er å spise laks og fiskekaker. 
Laks kan jeg ikke gjøre noe med, men "feskekake", det kan jeg fikse.
Det er verd å merke seg at fiskekaker av torsk ikke får samme konsistens som de som f.eks. er blandet også med sei, men smaken, den er knallgod!
Dette er milde, snille torskekaker som metter godt, de er uten gluten og melk, 
og det beste av alt: 
Ungene liker dem også!


ca 900 g fersk torskefilet
2 bokser usukret mais ( ca 5 dl)
ca 1,5 ts salt
2 egg
2-3 stilker vårløk
2 ss potetmel 
ca 1/2 ts pepper
ca 1/2 ts revet muskatnøtt
1 ss tørket gressløk

olivenolje og smør til steking

Sjekk at fisken er fri for bein, skjær den i mindre biter og ha oppi en food processor.
Hell maisen ut i en sil, og skyll den godt. La vannet renne av, og ha maisen oppi blandebollen sammen med fisken, og tilsett salt. Kjør til en glatt masse. 
Tilsett resten av ingrediensene, og kjør til alt er godt blandet, ca et halvt minutt. 
Finito! 

Ha litt olje på hendene, og forme torskekakene i passelig størrelse. 
Jeg bruker ca én ss deig til hver kake, men det er smak og behag. 
Legg de ferdig formede kakene opp på et ark matpapir. Da er de klare for stekepanna, og du slipper stresset med å forme dem underveis i stekingen.
Ha halvt om halvt med olivenolje og smør i en stekepanne. 
Stek kakene gyldne på begge sider, på middels varme. 
Jeg steker alltid en prøvekake først, for å kjenne om jeg må justere smakene med f.eks. salt eller annet krydder. 

Fiskekaker smaker jo fantastisk "rett i hånda" mens de ennå er varme, det er et barndomsminne jeg selv bærer med meg, og håper å gi videre til mine gutter. 
Ellers kan jeg anbefale disse i burgerbrød, med aïoli, en skvis lime, vårløk, og tomat. 
Snadder!

(Torskekakene kan fint fryses.)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar