fredag 22. januar 2016

Mangosalat

Mangosalat er nyyyydelig å spise bare rett fra fatet, 
en liten vitaminbombe nå på vinteren, dette!
Ikke bare ser den ut som solskinn og sommer, den smaker like varmt og godt!
 Dette er også en favoritt på rekebordet her hjemme, og kan varmt anbefales til både laks, tapas, kylling, spekemat, taco, grillmat, koteletter, sashimi...for å nevne noe!


1/3 rødløk
1/2 lime
1 stor mango
2 vårløk
en klype urtesalt eller havsalt
3 ss chiliolje
3 ss mangoeddik

1 hakket rød chili (om ønskelig)
Ristede sesamfrø


Finhakk rødløk, legg i en stor skål og press over saften fra 1/2 lime. Rør rundt og sett til side.
Skjær mango i små terninger eller bruk grønnsakskrelleren og lag lange remser.
Skjær vårløken i strimler.
Ha alt oppi skålen med rødløken, og bland det godt sammen.
Dryss en klype salt over.
Bland sammen chiliolje og mangoeddik i en liten kopp. Ønsker du en mildere salat, dobler du mengden eddik ifht olje.
Hell vinaigrette over salaten, og vend den forsiktig inn.
La gjerne stå og trekke en halvtimes tid før servering.

Topp gjerne med ristede sesamfrø og hakket chili.

Har du ikke mangoeddik eller chiliolje?
Bytt det ut med en skvis lime, litt honning og en god olivenolje.
NYT!

(Oljen og eddiken jeg bruker er fra Oliviers & Co.)

4 kommentarer:

  1. Åh!! Dette ser jo bare helt fantastisk ut!
    Må jo bare prøve denne 😋👌

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Gi meg gjerne en tilbakemelding når du har testet den ut!
      Jeg elsker smaken av mango og chili!

      Slett
  2. Det burde jo vært deg jeg burde hyret inn for å lage tapas til bursdagen min :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne vært behjelpelig med å spise den også, haha! ;)

      Slett